Na pierwszych dowiedzieliśmy się, jak powstają widma emisyjne i absorpcyjne pierwiastków. Na zajęciach przeprowadziliśmy kilka doświadczeń.
Oto jedno z nich.
Obserwacja źródeł światła za pomocą spektroskopu* Dzięki temu doświadczeniu dowiedzieliśmy się, że widma światła emitowanego przez różne źródła są inne.
*Spektroskop – przyrząd służący do przeprowadzania zdalnej analizy poprzez badanie widma. Składa się z poziomej tarczy z podziałką kątową, w środku której umieszczony jest pryzmat lub siatka dyfrakcyjna, lunety obracanej wokół tarczy oraz kolimatora, wyposażonego w źródło światła.
*Spektroskop – przyrząd służący do przeprowadzania zdalnej analizy poprzez badanie widma. Składa się z poziomej tarczy z podziałką kątową, w środku której umieszczony jest pryzmat lub siatka dyfrakcyjna, lunety obracanej wokół tarczy oraz kolimatora, wyposażonego w źródło światła.
Na drugich zajęciach dokonywaliśmy pomiaru oświetlenia w sali, na korytarzu, w toalecie i za oknem za pomocą luksomierza po czym zapisywaliśmy je i porównywaliśmy z wartościami obowiązującymi w Polsce. Oto przykładowe wartości:
- stanowisko komputerowe- 500 lx (sala komputerowa w szkole 300 lx)
- korytarz - 100 lx (150 lx na schodach)
- pomieszczenie biurowe - 500 lx (300 lx przy segregowaniu i kopiowaniu)
- WC - 200 lx
W większości nasze pomiary zgadzały się z tym, jakie obowiązują w Polsce.
Zajęcia niczym się nie różniły od wcześniejszych. Były ciekawe, dobrze zorganizowane i edukujące.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz